20090608

Piratvalet

Så var valet till slut avgjort. Piratpartiet tog 7,1% och knep minst en plats i parlamentet. Grattis Christian! Antagligen blir det Christian, men även Amelia har chans att knipa antingen den platsen eller en observatörsplats, så det återstår att se vem eller vilka som får åka.

Ordnade en ström om valresultatet från min Google Reader genom att först skapa en sökning hos Google News och prenumera på den för att sedan automatiskt tagga den med "Piratvalet" och välja att göra alla objekt med den taggen publika. Så ordnar jag ett nyhetsflöde både automatiskt och med möjlighet att själv tagga relaterade objekt när man snubblar över något. Och så strömmar jag allt direkt här på bloggen! Spännande. Ser direkt att en viss nyhet har 1658 relaterade artiklar världen över: Ahoy! Pirate Party gets berth in European Parliament

Domaren var visst inte jävig, enligt tingsrätten. Jag förstår vad dom menar, men det blir ju fel eftersom han förkovrar sig om upphovsrätten bara hos dom som lever på den. Klart att information, erfarenhet och kunskap han kommer över där är vinklad och inte det minsta reflekterande kring tolkning i nya medier osv. För att inte varit jävig borde han ägnat minst lika mycket tid med till exempel Piratbyrån, tycker jag. Och prenumererat på Copyriot. Nu vet man ju inte om han kanske redan gör/har gjort det, men jag är mycket tveksam.

Inga kommentarer: