20090503

Jag älskar internet

Det är svårt att formulera min kärlek, och det kan vara svårt att förklara för folk varför, men jag älskar verkligen internet. Disruptive känner likadant. Jag tänker bara rabbla en massa anledningar, så får vi se om det går att pussla ihop. Grundläggande är att internet ÄR mänsklighetens gemensamma tankar, ideér och minnen samlade (eller utspridda) så att ALLA kan få ta del utav det. Det är en utopisk tanke som blivit verklighet men nu hotas från alla håll och kanter. 

Vill du ha en bild på något? Prova Tag-galaxy.
Nyheter rapporterade sekunder efter det inträffat? Prova Twitter-search.
Vill du utforska hela världen, hela vägen från rymden till din egen gata? Prova Google Earth.
Wikipedia, någon? (den engelska versionen håller bättre standard - pga att FLER är inblandade)
Vill du ha någonstans att sova? Prova couchsurfing!
Vill du titta på film? Lyssna på musik? Läsa en bok? Prova The Pirate Bay, YouTube, Last.fm, SVTPlay, eller otaliga andra möjligheter.
Vill du läsa läckta hemligheter? Prova WikiLeaks.

Vad folk som inte älskar internet inte förstår, är att man inte längre behöver undra över någonting. ALLT FINNS TILLGÄNGLIGT FÖR ALLA! HELA TIDEN!! Och det bygger på decentralisation. Sann demokrati. Användarproducerat, användarfiltrerat och användardistribuerat. I denna era av post-digitalism handlar det om att integrera världen online med sitt eget liv. (Facebook, någon?) Det är inte två skiljda världar, utan en och samma. Den ena är fullkomligt beroende av den andra. Döda inte internet!

1 kommentar:

Christian sa...

Nu hittade jag hit, sorry, borde sett din länk långt innan!

Verkar som om vi är många fler än jag som har starka känslor för denna plats vi kallar internet!